Volvo Penta 1900

1900-1909

Vår berättelse om motortillverkningen börjar under 1900-talets första årtionde. År 1907 fick Sköfde Gjuteri en beställning på en fotogenmotor för provdrift. Detta skulle bli den berömda B1-motorn som konstruerats av Edvard Hubendick. Motorn fick namnet Penta, grekiskans ord för fem, efter de fem män som närvarade vid mötet när de första ritningarna presenterades.

1907 – Penta B1

1907 – Penta B1

År 1907 fick gästerna på det välkända hotell Billingen i Skövde se en ung man i 30-årsåldern – klädd i skinnjacka och träskor – ta av sig skorna och jackan, ge dem till rockvaktmästaren och sedan gå in i matsalen för att äta ett välförtjänt mål mat i bara yllesockorna.

Den unge mannen hette Edvard Hubendick. Han arbetade som ingenjör vid Ingenjörsfirman Fritz Egnell i Stockholm och skulle senare bli professor i förbränningsteknik vid Kungliga Tekniska högskolan i Stockholm. Han var i Skövde för att övervaka arbetet med en fotogendriven testmotor hos Sköfde Gjuteri & Mekaniska Verkstad.

För det ledande industriföretaget i denna lilla stad var detta bara ytterligare ett exempel i raden av ovanliga beställningar som gjuteriet fick under denna period av industriellt uppvaknande. Att skräddarsy produkter efter kundernas önskemål var gjuteriets styrka, och när ingenjörsföretaget från huvudstaden – som redan var en viktig kund inom gjuteriets turbinverksamhet – presenterade sin förfrågan sattes bollen i rullning.

Föga anade man vart denna första order skulle leda, men den första Penta-motorn, B1, var därmed på gång!

Namnet Penta, grekiskans ord för fem, valdes efter de fem män som deltog i mötet där de första motorritningarna presenterades. Namnet Penta skulle helt enkelt påminna om detta specifika möte. Exakt vilka de fem männen var förtäljer inte historien, men kanske var det den man som tog initiativet, Fritz Egnell, och hans överingenjör Edvard Hubendick, tillsammans med gjuteriets verkställande direktör John G Grönvall och två av hans mest betrodda anställda som fattade det historiska beslutet, och som än i dag lever vidare i vårt bolagsnamn.