Volvo Penta 1940

1940-1949

AB Pentaverken hade det tufft under kriget och åren som följde, eftersom Volvo lade all sin kraft på bil-, lastbils- och bussproduktionen. År 1946 lanserades dock en mycket viktig produkt: den första raka sexcylindriga dieselmotorn. Med sin tysta, mjuka gång och förförbränning väckte den omedelbart uppmärksamhet. Samtidigt blev marinmotorerna viktigare än någonsin. År 1949 tillsattes dessutom en ny verkställande direktör.

1946 – Nytt namnbyte

1946 – Namnbyte

År 1946 bytte företaget namn från det tämligen opraktiska Pentaverken till AB Penta. Detta år lämnade även den första dieselmotorn fabriken i Skövde. Radmotorn väckte en hel del uppmärksamhet med sin tysta, mjuka gång.

1949 – Ny verkställande direktör

1949 – Ny verkställande direktör

År 1949 utsågs Harald Wiklund till VD för AB Penta. Med sin starka känsla för affärer och sitt outsinliga förråd av djärva idéer skulle han komma att leda AB Penta under de kommande 28 åren. Under hans ledning inleddes en ny era. På bara fem år femdubblades omsättningen. Produktutvecklingen gick framåt med stormsteg.