Volvo Penta 1950

1950-1959

Under 1950-talet gick utvecklingen snabbt för Penta, både rent produktmässigt och på verksamhetsnivå. Penta utvecklades till ett verkligt internationellt företag med ett stort nätverk av återförsäljare över hela världen. Världens första serietillverkade turbodiesel lanserades 1954, för att två år senare följas av den första laddluftkylda marindieselmotorn.

1954 – Turbodiesel

1954 – Turbodiesel

Världens första serietillverkade turbodiesel lanserades 1954, för att två år senare följas av den första laddluftkylda marindieselmotorn.

1958 – Utvidgat motorprogram

1958 – Utvidgat motorprogram

Motorprogrammet utvidgades och en av de nya produkterna var MD1 – som hade ett revolutionerande backslag och som var en av världens minsta dieselmotorer med direkt bränsleinsprutning.

Volvo Penta Aquamatic

1959 – Volvo Penta Aquamatic

När Volvo Penta introducerade Aquamatic-drevet vid New York Boat Show 1959 var det en revolution i båtindustrin. I Aquamatic kombinerades fördelarna med inombords- och utombordsmotorer. Lösningen är robust och relativt bränslesnål och sitter inuti båten, skyddad från väder, vind och vatten. Dessutom kan axel, propeller och styrning integreras. Manövrerbarheten är utmärkt och drevet kan fällas upp för att undvika grundstötning.

1959 – En revolution tar sin början

Mannen bakom Aquamatic, Jim Wynne, började sin yrkesmässiga bana som mariningenjör och testförare. Hans uppfinningsrikedom resulterade i ett nytt framdrivningssystem, som skulle komma att bli en verklig revolution för båtbranschen. De första idéerna skapades i hans garage, men det var inte förrän han träffade Harald Wiklund från Volvo Penta som projektet verkligen tog fart. I det här korta klippet får vi se prov på såväl Jims körskicklighet som kraften och de unika egenskaperna hos Aquamatic-drevet – när båten gör ett hopp.