Volvo Penta 1970

1970-1979

Exportframgångarna fortsatte i början av 1970-talet med en exportandel på hela 84 procent år 1973. Industrimotorer såldes i stora volymer till tillverkare av bevattningsanläggningar. Volvo Penta förvärvade utombordsproduktionen från Monark-Crescent och förde därmed in nya produkter i programmet. År 1973 lanserades S-drive för segelbåtar, och året efter etablerades Volvo Penta i Nordamerika. År 1976 byggdes en fabrik för att bygga om bensindrivna V8-motorer till marina användningsområden i Chesapeake, USA.

1977 – ”Staketmotorn”

Motorhistoria skrevs över ett trädgårdsstaket i Långedrag i Göteborg. Lars Malmros på Volvo Lastvagnar och Harald Wiklund på Volvo Penta var grannar. De var överens om att det saknades en liten sexcylindrig dieselmotor i de båda bolagens gemensamma produktprogram. Tillsammans bestämde de sig för att lösa problemet, och det var så idén om 40-motorn – den så kallade staketmotorn – föddes.

I västgötska Vara byggdes en produktionsfabrik och i samband med dess invigning skrev en entusiastisk representant från fackpressen att detta var ”den första motorn som kombinerade accelerationsförmågan och den tysta gången hos en bensinmotor med ekonomin och pålitligheten hos en dieselmotor”. Följ med oss på en nostalgitripp genom att titta på den här presentationsfilmen som lyfter fram fördelarna med 40-motorn.

Volvo Pentas utombordare tar hem segern

År 1973 förvärvade Volvo Penta utombordsproduktionen från Monark-Crescent, och U-22, Monark och Archimedes blev nya produkter i det redan omfattande Volvo Penta-programmet. Under 70-talet sattes motorerna på prov i ett antal motorbåtstävlingar över hela världen. I det här videoklippet tävlar ishockeystjärnan Leif ”Honken” Holmqvist i ett 24-timmarsrace i Rouen.
Till en början verkade utombordsproduktionen lovande, men i slutet av 1970-talet blev konkurrensen från japanerna för hård. Försäljningen minskade, och produktionen av utombordsmotorer upphörde.