Volvo Penta 1980

1980-1989

År 1982 blev AB Volvo Penta ett fristående bolag inom Volvokoncernen. Omsättningen översteg för första gången en miljard svenska kronor, och år 1981 ökade försäljningen med 16 procent. Industrimotorernas framgångar fortsatte och stod i början av 80-talet för en tredjedel av omsättningen. En ny produktionsanläggning öppnades i Göteborg, huvudkontoret i Göteborg rustades upp och byggdes ut och nya testkammare tillkom. Under den här perioden byggdes nya lokaler på Krossholmens testcenter, EDP utvecklades hela tiden och en ny organisation skapades i syfte att effektivisera Volvo Penta.

1983 – DuoProp

År 1983 lanserades DuoProp, vilket var ett stort steg framåt för Aquamatic-konceptet. Två motroterande propellrar på samma drev gav större effektivitet och bättre manövreringsegenskaper i jämförelse med enkelpropellrar. DuoProp-konceptet resulterade i mycket bättre grepp i vattnet, vilket gav bättre acceleration och unika köregenskaper. En båt som är utrustad med DuoProp är enkel att manövrera i både låg och hög fart.
För att visa på fördelarna med DuoProp anordnades en tävling mellan två identiska båtar – en med enkelpropellrar och en med DuoProp. Tävlingen kan ses i det här filmklippet, som fått det passande namnet ”Duellen”.

1987 – GenPac

1987 – GenPac

År 1987 var ett viktigt år för industridivisionen och det berodde inte bara på den nya 16-litersmotorn TID162. GenPac-konceptet, med en förmonterad motor installerad på en flexibel stålram som även fungerar som transportram, underlättade slutmonteringsarbetet för de konstruktörer som arbetade med att bygga generatoraggregat. Samarbetet med det franska företaget Leroy-Somer resulterade i Genset-satsen, som är en monteringsenhet i vilken även generatorn levereras som en komponent anpassad för slutmontering av kunden.

1980-talet – 2000-serien

På 1980-talet lanserade Volvo Penta 2000-serien – kompakta motorer på mellan 9 och 43 hk för segelbåtar och mindre deplacementbåtar. I linje med den tidens estetik illustrerar den här filmen några av motorernas många fördelar, till exempel hållbarhet, servicevänlighet och tillförlitlighet för motorbåtsförare och seglare.

1980-talet – V8 DuoProp

Under 1980-talet lanserades också den första bensindrivna V8-motorn med DuoProp. I det här videoklippet får vi ta del av en introduktion och en dramatisk tävling mellan en båt utrustad med enkelpropellrar och en båt med DuoProp – allt marknadsfört med sloganen ”Välkommen till framtiden”. Resultatet i tävlingen är kanske inte så förvånande, men prestationen imponerar än i dag.