Volvo Penta 1990

1990-1999

Innovationstakten för nya produkter var lika hög under 90-talet som den hade varit under 80-talet. Under hela årtiondet lanserades nya produkter på marknaden, vilket gjorde Volvo Penta till ett av de främsta företagen när det gällde att driva innovation, nytänkande och ny teknik.

1991 – KAD-konceptet

1991 – KAD-konceptet

År 1991 lanserade Volvo Penta KAD-konceptet. Genom att kombinera en mekanisk kompressor och ett turboaggregat kunde man producera både en hög maxeffekt och ett massivt vridmoment direkt från låga varvtal och på så vis uppnå en imponerande acceleration. De första två motorerna var KAD42 med DuoProp och inombordsmotorn KAMD42. Båda rönte enorma framgångar, och KAD42 blev snabbt det bäst säljande Aquamatic-dieseldrevet i världen.

1994 – Elektronisk bränsleinsprutning

1994 – Elektronisk bränsleinsprutning

Elektronisk bränsleinsprutning infördes i hela bensinprogrammet, vilket avspeglades i den kompakta 63-motorn på 6 liter som lanserades tillsammans med 16-liters TAMD163 på 770 hk, Volvo Pentas kraftfullaste motor.

1996 – Trebladig foldingpropeller

1996 – Trebladig foldingpropeller

Detta år lanserades den patenterade trebladiga foldingpropellern som kombinerar utmärkt prestanda under drift med mycket lågt motstånd när båten seglar.

1997 – Ny prestanda med KAD

1997 – Ny prestanda med KAD

År 1997 utvidgades KAD-konceptet till ett komplett program av högeffektiva marindieslar på mellan 170 hk (125 kW) och 260 hk (191 kW): KAD32, KAD43 och toppmodellen KAD44 EDC. I kombination med det unika DuoProp uppnådde KAD-serien en prestanda som på många sätt överträffar prestandan hos bensinmotorer, och utgjorde samtidigt ett helt nytt alternativ för prestandabåtar.