Volvo Penta 2000

2000-2009

Det nya årtusendet innebar fortsatt fokus på att utveckla ny, användarvänlig och prestandahöjande teknik för fritidsbåtar och kunder inom yrkessjöfart och den industriella sektorn. I Kina invigdes en ny monteringsfabrik och fabriken i Vara byggdes ut för att kunna hantera det nya modellprogrammet och den nya tekniken. Försäljningen och lönsamheten ökade och Volvo Penta blev det bolag inom Volvokoncernen som det gick bäst för.

2000 – Ny produktionsanläggning

2000 – Ny produktionsanläggning

En ny monteringsfabrik invigdes i Kina. Fabriken i Vara byggdes ut för att kunna hantera det nya modellprogrammet och den nya tekniken. Försäljningen och lönsamheten ökade och Volvo Penta blev det bolag inom Volvokoncernen som det gick bäst för. D12 för fritidsbåtar lanserades, och programmet för kommersiella motorer byggdes ut till att omfatta även 2 000 hk.

2001 – Volvo Ocean Race

2001 – Volvo Ocean Race

Samtliga båtar i Volvo Ocean Race 2001–2002 hade två Volvo Penta-motorer ombord: en drivmotor som endast fick användas vid nödsituationer under tävlingen och en hjälpmotor för att producera el och färskvatten ombord samt driva barlastvattenpumparna. Under hela tävlingen hade teamet tillgång till service från flera av Volvo Pentas över 5 000 återförsäljare från hela världen. Detta år lanserades dessutom KAD300 – den sista versionen av ”staketmotorn”. Den blev världens bäst säljande dieselmotor med drev.

2002 – Ny propeller för seglare

2002 – Ny propeller för seglare

Högvattenmärket detta år var Volvo Pentas rekordresultat. Volvo Pentas rörelseresultat för 2002 uppgick till 647 miljoner SEK. År 2002 lanserades dessutom den 4-bladiga foldingpropellern för segelbåtar.

2003 – En ny motorstandard

2003 – En ny motorstandard

”Staketmotorns” efterföljare (D4, D6, D3) sätter nya standarder i båtbranschen. Den nya, patentskyddade generationen dieselmotorer var renare, snabbare och tystare. Dessutom lanserade Volvo Penta EVC (Electronic Vessel Control), en elektronisk plattform och ett komplett system som gör att motorn, styrsystemet, instrumenten och diverse andra funktioner ombord på båten kan kommunicera och utbyta information. Systemet är ytterst flexibelt och utbyggbart och kan uppgraderas med ny programvara.

2005 – IPS lanseras

Den mest betydelsefulla händelsen detta år var lanseringen av det revolutionerande drivsystemet Volvo Penta IPS. Båtbranschen stod inför sin största förändring sedan Volvo Penta lanserade Aquamatic 1959. Snabbare, kraftfullare, bekvämare, bränslesnålare och lika enkel att styra som en vanlig personbil. Framgången lät inte vänta på sig. Bara fyra år senare – år 2009 – hade 10 000 system levererats till kunderna.

2006 – Enklare dockning med joystick

2006 – Enklare dockning med joystick

Volvo Penta IPS Joystick presenterades vid London Boat Show i januari 2006. Fördelarna med Volvo Pentas geniala joystick är uppenbara. Med ett fåtal enkla handrörelser kan båtföraren parkera sin båt säkert vid kajen, även när vindförhållandena är svåra. Det är bara att föra joysticken dit man vill att båten ska röra sig så ordnar Volvo Penta IPS resten.

2007 – Hundraårsjubileum

2007 – Hundraårsjubileum

År 2007 firade Volvo Penta hundraårsjubileum som företag. Framgångarna med Volvo Penta IPS växte sig allt större och fler än 100 båtmodeller är redan utrustade med systemet. Dieseldrevprogrammet förstärktes ytterligare. Volvo Penta Oceania bildades som ett helägt säljbolag för regionen. Försäljningen av industrimotorer gick bra, liksom försäljningen inom segmentet för yrkessjöfart.