Gloria går från klarhet till klarhet – nu 40 % lägre bränsleförbrukning

Containerhantering blir aldrig detsamma igen. Tack vare samarbetet med Volvo Pentas och Dana Rexworths experter kan OEM-företaget Kalmar nu lansera en reachstacker med en ny drivlina som verkligen sätter en ny standard i hamnar över hela världen.
1860x1050-story-kalmar

En reachstacker är en specialutformad truck som förflyttar, staplar, lastar och lossar containrar i hamnarna. Kalmars senaste reachstacker Gloria har en kapacitet på 45 ton. Det är inte bara laststorleken som är fantastisk. Den snabba, effektiva arbetstakten dygnet runt utsätter truck, motor och kraftöverföring för hårda påfrestningar.

Volvo Penta och Kalmar har samarbetat med Dana Rexroth Transmission Systems för att öka effektiviteten hos nya Gloria. Resultatet är en helt ny drivlina som kan sänka bränsleförbrukningen med 40 procent och ljudnivåerna med upp till sex decibel.

Den smartare programvaran och effektivare kraftöverföringen – en kombination av hydrostatisk och mekanisk drivning – innebär att motorvolymen kan reduceras. I stället för att använda en Volvo Penta-motor på 11 liter har Volvo Penta specialkonfigurerat en D8 i enlighet med Glorias behov. Med en mindre motor reduceras bränsleförbrukningen ytterligare.

”Fokus ligger på att bygga ett komplett system med komponenter som matchar varandra och ger högsta möjliga effektivitet”, säger Stefan Johansson, sälj- och marknadsansvarig vid Kalmar Reachstackers. ”Volvo Penta är ett stort namn inom motorer och en aktad och betrodd partner till oss.”