bauma 2019: Volvo Pentas Stage V-lösning ger en bränsleminskning på upp till 5 procent

Volvo Pentas Stage V-motorer har i fälttester uppvisat extremt lovande resultat, med en minskning av bränsleförbrukningen på upp till 5 procent*. Det sänker inte bara koldioxidutsläppen utan även den totala ägandekostnaden – med andra ord ännu ett steg mot en framgångsrik och hållbar verksamhet.

1860x1050-StageV-bauma2019

Bränsleförbrukningen är bara en av många lockande fördelar med Volvo Pentas Stage V-lösning för kunderna. Programmet består av motoreffekter på mellan 105 och 585 kW (143–796 hk), vilket innebär att dessa motorer även klarar riktigt tuffa användningsområden. Varje motor har konstruerats speciellt för att ge optimal produktivitet, tillgänglighet och total ägandekostnad och är enkel att installera, köra och underhålla.

– Vi vill visa våra kunder att Volvo Penta fortsätter gå i spetsen när det gäller innovativa motor- och drivsystem, nu senast med EU Stage V. Vi ser redan att kunderna förstår vidden av vårt erbjudande. Under de senaste tre åren har Volvo Pentas industrisegment ökat sin årsomsättning med i genomsnitt 33 procent, säger Johan Inden, President Region Europe på Volvo Penta.

Optimerad drift
Volvo Pentas Stage V-serie ger förbättrad produktivitet med hjälp av en motor och ett avgasefterbehandlingssystem som är konstruerade för att passa perfekt ihop. Det gör bland annat att den passiva regenereringen maximeras under normal drift. Stillastående regenerering behövs därför inte längre. Dessutom har tillgängligheten förbättrats genom längre oljebytesintervall: från 500 till 1 000 timmar. Volvo Penta har även underlättat installationen betydligt med hjälp av en gemensam plattform för olika utsläppsnivåer.

– Med våra Stage V-lösningar vill vi göra livet så enkelt som möjligt för våra kunder. Våra experter har flera årtionden av erfarenhet och ger support till över 300 kunder inom olika användningsområden och segment. Det gör att kunderna kan vara säkra på att få en lösning som är optimerad för just deras användningsområden, säger Inden.

Förutom offroadtillämpningarna har Volvo Penta nyligen lanserat sin första Stage V-motor för mobila generatoraggregat, D16. D16 är en smidig och kompakt motor med lägre underhållskrav. Den levererar cirka 3 procent bättre bränsleekonomi (jämfört med steg IIIa), vilket ger en lägre total ägandekostnad.

På väg mot elektromobilitet
Parallellt med att utveckla dieseldrivna lösningar drar Volvo Penta nytta av Volvokoncernens styrka och erbjuder innovativ teknik på land och till sjöss.

Volvo Penta tecknade nyligen sitt första avtal om att konstruera och leverera en elektrisk drivlina för ett industriellt OEM-företag, nämligen Rosenbauer, en världsledande tillverkare av brandbilar. Volvo Penta levererar redan Stage IV/Tier 4 Final- och Euro 6-kompatibla dieselmotorer till företaget. Avtalet går ut på att Volvo Penta ska utveckla den elektriska drivlinan i Rosenbauers första eldrivna brandbil som ska lanseras år 2021.

– Tillsammans med Rosenbauer har vi tagit fram en lösning som gynnar alla. Det är ett strategiskt partnerskap som inte bara ger oss en spännande möjlighet att utveckla och visa upp vår moderna, avancerade elektromobilitetsplattform utan också ger Rosenbauer chansen att dra nytta av en skräddarsydd, beprövad lösning från Volvokoncernen, säger Inden.

bauma 2019
Volvo Penta presenterar ett imponerande program vid bauma 2019 (monter 203 i C6-hallen). Under temat ”Optimerat för framtiden” visar Volvo Penta upp hela sitt sortiment av Stage V-offroadmotorer (D5, D8, D11, D13 och D16). Med på mässan finns också Volvo Pentas innovativa efterbehandlingssystem och elektriska drivlina.

För att lyfta fram Volvokoncernens bredd kommer Volvo Penta att ställa ut tillsammans med systerbolagen Volvo CE, Volvo Lastvagnar och Volvo Financial Services.

*jämfört med Stage IV

Ladda ned högupplöst bild >

Ann Parmar
PR & Communication Industrial
Volvo Penta
Tel: +46 (0) 31 323 30 55
E-post: ann [dot] parmar [at] volvo [dot] com

Relaterade nyheter