Kraft att krossa

– Det är en mycket imponerande maskin, som behöver en lika imponerande motor. Den har den kraft som behövs för att klara det hårda, repetitiva arbete vi genomför. Precis som det ska vara.

Den kraftfulla McCloskey-maskinen förvandlar gigantiska stenar till grus.

Gary Mooney uppskattar den effektivitet som kombinationen av J50-krossen och D13-motorn ger.

Gary Mooney sitter vid spakarna i McCloskeys stenkross. I den dammiga miljön i Ballycastle Quarry i Nordirland närmar sig den kraftfulla maskinen för att återigen samla in sten som precis sprängts i stenbrottet. Maskinen drivs av en Volvo Penta D13-motor och består av en kombination av kraft och prestanda som klarar av extrema förhållanden.

Efter den första sprängningen matas stenen från stenbrottet genom krossen. Därefter lyfts stenarna från ett sorteringsverk för att tillverka flis. Flisen transporteras från stenbrottet och används i byggbranschen till betong, asfalt och andra material.

När McCloskey-stenkrossen inte används i det hårda arbetet på stenbrottet i Ballycastle används den ofta inom återvinningssegmentet.

Enligt Neill Suitor, Engineering Director på McCloskey International, är det vridmomentet som skiljer Volvo Pentas motorer från konkurrenternas. – Motorerna har fantastiska vridmomentkurvor, vilket gör stor skillnad för driften av våra maskiner. De har den kapacitet som krävs för att hålla maskinerna i drift under riktigt tuffa arbetsförhållanden.

McCloskey J50-krossen i de välbekanta omgivningarna i Ballycastle Quarry.

McCloskey J50-krossen i de välbekanta omgivningarna i Ballycastle Quarry.

 

I ett nyligen genomfört uppdrag i Arklow, County Wicklow, krävdes det ytterligare hästkrafter från Volvo Penta, förklarar Neill. – Stenkrossen hade ursprungligen en D11-motor på 360 hk. Stenen i Arklow var dock så hård att vi var tvungna att uppgradera till en D13-motor på 510 hk och en uppgraderad hydraulisk enhet för att kunna överföra ytterligare 100 hk till krossen. Produktiviteten ökade avsevärt, samtidigt som bränsleförbrukningen faktiskt minskade.

Affärsrelationen mellan Volvo Penta och McCloskey International går flera år tillbaka i tiden, och McCloskey använder fem olika effektnivåer för Volvo Penta-motorerna i sina stenkrossar. Neill förklarar varför samarbetet är så gynnsamt. – Volvo Penta arbetar tillsammans med oss och vägleder oss fram till den bästa lösningen. De hjälper oss genom den inledande konstruktionsprocessen och erbjuder eftermarknadsstöd och support efter försäljningen. Vi planerar för framtiden tillsammans.

Maskinoperatören Gary Mooney är mycket nöjd med prestandan och hur stenkrossen och motorn fungerar i drift. – Det underlättar arbetet helt enkelt. Vi har stor press på oss att leverera, så det känns tryggt att veta att vi har den kraft och de funktioner som krävs för att utföra arbetet.

/content/dam/volvo/volvo-penta/master/brand/Home/News/1860x1050-MJ-Ireland-3.jpg

McCloskey International

Grundades: 1985

Huvudkontor: Ontario, Kanada

Antal anställda: 800

Affärsverksamhet: Oberoende tillverkare av mobila krossar, sorteringsverk med vibrerande siktar, trumsorterare, staplare och tvättutrustning

Industrier: Stenmaterial, gruvdrift, bygg- och rivningsarbeten, infrastruktur och vägbygge, landskapsarkitektur, avfallshantering och återvinning.

Relaterade nyheter