Volvo Penta-drivna elektriska terminaltraktorer i fokus på TOC Europe

Volvo Penta tar ännu ett steg mot att kunna erbjuda elektrifierade drivsystem senast år 2021. På TOC Europe 2019, den ledande branschmässan för hamn- och terminalteknik, presenterades en utsläppsfri terminaltraktor med en elektrisk drivlina från Volvo Penta.

1860x1050-electric-terminal-tractor-TOC

På årets upplaga av TOC Europe-mässan i Rotterdam den 18–20 juni fortsatte Volvo Penta att visa framfötterna inom utvecklingen av framtidens elektromobilitetsplattform genom att visa upp en eldriven terminaltraktor.

Volvo Penta har omvandlat terminaltraktorn till full eldrift med hjälp av den beprövade elektromobilitetsteknik som används i Volvos bussar och lastbilar.

– Vi strävar efter att ta fram hållbara drivsystemlösningar. Lösningar som är hållbara inte bara ur ett miljöperspektiv, utan också ur ett ekonomiskt perspektiv, säger Peter Granqvist, CTO på Volvo Penta. – Vi ser att inom vissa tillämpningar håller eldrift på att nå en punkt där det ger en lägre total ägandekostnad än dieselmotorer. Materialhantering är exempelvis ett lovande segment för elektrifiering – tack vare det höga maskinutnyttjandet och den större tillgången till laddning. Vi beslutade därför att ta fram ett konkret exempel för det här segmentet och på så sätt införliva feedbacken från marknaden i vårt utvecklingsarbete.

Nära samarbete med OEM-företag och operatörer
Genom att montera och optimera en elektrisk drivlina för en beprövad terminaltraktor har Volvo Penta fått djupare kunskap om såväl svårigheterna som möjligheterna i installationsprocessen, vilket är avgörande när man tar fram drivlinelösningar för OEM-företag.

– Vi kommer även fortsättningsvis att ha ett nära samarbete med OEM-företag och operatörer – det är nödvändigt för att vi ska lyckas, säger Granqvist. – Tack vare den djupa insikten i tillämpningarna kommer våra lösningar att vara ändamålsenliga och anpassade efter kundernas behov. Vi tar ett helhetsgrepp som systemleverantörer och låter det globala nätet för eftermarknadsservice ta ansvar för hela systeminstallationen. På så sätt kan vi hjälpa våra kunder att övergå till nya, renare tekniklösningar, säger Granqvist.

Volvo Penta utnyttjar fördelarna med Volvos beprövade teknik och kompetens inom området elektromobilitet, kombinerat med en djup förståelse för kundernas användningsområden och behov. Tidigare i år tillkännagavs att Volvo Penta kommer att utveckla den elektriska drivlinan i den österrikiska tillverkaren Rosenbauers första industritillverkade eldrivna brandbil. Det strategiska partnerskapet med en av världens främsta tillverkare av brandbekämpningsfordon följde efter nyheten om att Volvo Penta även levererar framdrivningssystemet till Göteborgs helt eldrivna färja. Båda projekten utgör viktiga steg i företagets resa mot att kunna erbjuda elektrifierade framdrivningslösningar.

Besökarna kommer att kunna titta på terminaltraktorn i Volvo Pentas utomhusområde vid TOC Europe. I montern (E20) kan de även inspektera den elektriska drivlinan och prata med experterna.

En konkurrenskraftig Stage V-lösning
Volvo Penta kommer också att visa upp sitt Stage V-dieselmotorutbud på TOC. En Stage V D8-motor tillsammans med EATS-lösningen kommer att visas i montern.

– Stage V-motorserien är en konkurrenskraftig lösning som är användbar för OEM-företag och operatörer inom materialhanteringssegmentet, säger Granqvist. Serien är optimerad för kundernas behov och erbjuder enkel installation, drift och underhåll. Bränsleförbrukningen minskar med upp till 5 % över hela serien (jämfört med Steg IV-motorerna). Den passiva regenereringen har också maximerats, vilket gör att stillastående regenerering inte behövs.

Ladda ned högupplöst bild >

För mer information, kontakta:

Ann Parmar
PR & Communication Industrial
Volvo Penta
Tel: +46 (0) 31 323 30 55
E-post: ann [dot] parmar [at] volvo [dot] com

Relaterade nyheter