Testade till perfektion

Volvo Penta har sedan 2010 fälttestat motorer vid en stenkrossanläggning i Uppsala. Med Volvo Pentas senaste Stage V-D13-motor har krossföretaget Dalby Maskin lyckats spara 15 liter bränsle i timmen och gått från serviceintervall på 250 timmar till 1 000 timmar.

Det är tidigt på morgonen och bitande kallt när maskinoperatör Jesper Sundström startar krossen på Dalby Maskins anläggning i Uppsala. Trots att temperaturen krupit ned en bra bit under nollan hoppar krossen igång och börjar spinna – redo för en lång arbetsdag med stenblock som ska krossas.

Krossen drivs av en Stage V-D13-motor från Volvo Penta.

– Volvo Penta-motorn har varit nästan osannolikt driftsäker och jag har aldrig haft några problem med att starta den. Inte ens när det är 25 minusgrader, säger Jesper.

Volvo Penta har fälttestat sina motorer på Dalby Maskins stenkrossanläggning sedan 2010. Stage V-motorerna har varit oerhört lovande och gett bränslebesparingar på upp till 5 procent (jämfört med Stage IV). Det sänker inte bara koldioxidutsläppen utan även den totala ägandekostnaden – med andra ord ännu ett steg mot en framgångsrik och hållbar verksamhet.

– När vi bytte motorer sänkte vi bränsleförbrukningen med 15 liter i timmen. Tidigare hade vi ett serviceintervall på 250 timmar, men nu har vi 1 000-timmars intervall för oljebyte. Och tack vare lägre motorvarvtal och mindre motorförskjutning behöver vi inte byta luftfilter lika ofta och kan därmed spara både tid och pengar, konstaterar Jesper.

Testad och beprövad lösning
Genom att testa motorer i verkliga förhållanden säkerställer Volvo Penta att produkterna uppfyller högt ställda krav på hållbarhet, prestanda och andra parametrar. Företaget fälttestar sina motorer i alla typer av extrema miljöer för att säkerställa högsta möjliga prestanda, oavsett användningsområde och driftförhållande, till exempel hög höjd, under jord samt i mycket varma och kalla klimat.

– Det är idealiskt att testa motorerna här på Dalby i förhållanden som är både dammiga och krävande. Arbetet är tufft, med höga vibrationsnivåer, och motorerna körs i många timmar per dag, säger Tony Funkenberg, Field Test Engineer på Volvo Penta.

Enligt Funkenberg är fälttestningen av motorer en win-win-situation för både Volvo Penta och kunden.

– Vi får omedelbar feedback på hur motorerna går, och kunden får löpande optimering på plats. Alla data från fälttestningen loggas och implementeras i framtida konstruktioner, säger han.

     

Relaterade nyheter