Den eldrivna pendelfärjan BB Green har tilldelats årets pris för el- och hybriddrivna drivsystem

Green City Ferries eldrivna pendelfärja BB Green har tilldelats årets pris för el- och hybriddrivna drivsystem vid mässan Electric & Hybrid Marine World Expo 2017 i Nederländerna. BB Green är världens första helt eldrivna ASV (Air Supported Vessel) och har byggts med hjälp av flera olika företag, däribland Volvo Penta som stått för båtens drivenheter.
Den eldrivna pendelfärjan BB Green har tilldelats årets pris för el- och hybriddrivna drivsystem

För fjärde året i rad hölls mässan Electric & Hybrid Marine Awards i Amsterdam, där en jury bestående av ledande internationella båtjournalister, branschexperter och akademiker uppmärksammade världens främsta ingenjörer och innovativa produkter på området el- och hybriddrivna marina produkter.

BB Green används som pendelfärja och rymmer upp till 99 passagerare. Den trafikerar inlandsfarvattnen kring Stockholm. Filosofin bakom Sverigebaserade Green City Ferries är att producera utsläppsfria, snabba, eldrivna och tystgående färjor som ska användas till miljövänliga transporter. Företaget arbetar för att skydda de marina ekosystemen och förbättra luftkvaliteten för passagerarna.

”BB Green är inte bara årets eldrivna färja utan också en symbol för framtiden och jag tycker att vi alla bör undersöka hur vi kan göra transporter som är bättre för framtiden”, säger Green City Ferries VD Hans Thornell.

En världsnyhet för passagerarfärjor
Konstruktionen hos den 25 ton tunga ASV, som skapats av Effect Ships International, bygger på ett skrov som vilar på en luftkudde som genereras av en fläkt och som minskar friktionen med 40 procent jämfört med en vanlig båt.

En enkel utloppscentrifugalfläkt med dubbla inlopp sitter i bogen på BB Green, och den tryckluft som produceras gör att färjan kan nå högre hastigheter och förbruka 40 procent mindre bränsle än med traditionella framdrivningsmetoder.

BB Green är världens snabbaste ASV och den första eldrivna färjan i sitt slag som används som passagerarfärja. Topphastigheten är 30 knop (56 km/h) och den har kapacitet att köra i hög hastighet i 30 minuter.

Prototypens energilagringssystem på 200 kWh är av litiumtitanattyp och driver två elmotorer. I den dagliga driften är ambitionen att använda ett 500 kW-batteri, med en räckvidd på 26 km. Under dessa driftförhållanden kan färjan laddas på mindre än 20 minuter.

Batterisystemet har en konfiguration med flera trådar och flera paket, som gör att kapaciteten enkelt kan höjas eller sänkas efter behov och som ger full redundans, vilket möjliggör anpassning till olika marina miljöer. Dessutom är batteriet anslutet till ett molnbaserat system online, där data övervakas så att driften kan optimeras.

”Med det här batterilagringssystemet har vi skapat en anpassningsbar kraftkälla som visar andra operatörer att det är möjligt att driva en sådan här färja och skräddarsy den efter sina egna behov. Det är en vertikalt integrerad systemlösning.”

Prestandan hos BB Green har utökats med hjälp av två drivenheter från Volvo Penta.

”Vi har använt den senaste designen och tekniken, och Volvo Pentas drivenheter är en viktig del av BB Greens konstruktion, tillägger Thornell. ”Vår färja är ett modernt och framåtsträvande alternativ för pendling vattenvägen och resorna sker med hög hastighet och utan utsläpp.”

Vi visar vägen för framtidens transporter
Volvo Penta har med stolthet deltagit i BB Green-projektet, för att testa genomförbarheten i system med helelektriska drivlinor. Bolaget har bidragit med avancerad drivenhetsteknik och sitt EVC-system (Electronic Vessel Control) till prototypfärjan. Drivenheterna och EVC-systemet är anslutna till elmotorerna och tillhandahåller både prestandadata och praktisk kunskap om hur den helt eldrivna passagerarfärjan kan drivas.

”Vi känner oss motiverade och uppmuntrade av det erkännande som BB Green har fått”, säger Johan Wästeräng, som ansvarar för den marina produktionen inom Volvo Penta. ”Vårt fokus just nu är att utvärdera de kundfördelar som befintliga och framtida tekniker ger, och därför är vi angelägna om att delta i projekt som BB Green.”

Han tillägger: ”Vi ser hybridtekniken som ett steg framåt för båtbranschen och vi letar hela tiden efter sätt att erbjuda nya, innovativa lösningar. Att delta i ett projekt som rönt så stor uppskattning i hela världen visar att de investeringar vi gör i framtidens transporter verkligen lönar sig.”

 

Ladda ned högupplöst bild