Volvo Pentas marina generatoraggregat fyller 20 år

När 2018 gick mot sitt slut inföll 20-årsdagen för Volvo Pentas marina generatoraggregat. Vi kan se tillbaka på en fantastisk resa och några av våra generatoraggregat har hamnat på de mest spektakulära platser.

1860x1050-VP-Marine-Gensets-20-Years-1

Volvo Penta har producerat marina generatoraggregat i 20 år. För närvarande finns generatoraggregaten från 62 till 477 kWe, men oavsett storlek levereras de kompletta. Volvo Penta är stolta över att skapa tillförlitliga generatoraggregat som är kompakta, lätta att serva och installera samt bränsleeffektiva med låga utsläppsnivåer. Generatoraggregatens långa livslängd speglas i drifttiderna. Om man skulle lägga samman drifttiden för alla Volvo Pentas marina generatoraggregat skulle den tillsammans utgöra närmare 20 000 år, men så många ljus hade vi inte plats med. Här är några viktiga milstolpar att fira.

Värmer Grönland
Grönlands statliga energibolag Nukissiorfiit – som levererar merparten av Grönlands el, vatten och värme – har köpt in 50 Volvomotorer som har byggts om till generatoraggregat. Generatoraggregaten har placerats över hela landet och förser samhällena med el till belysning och uppvärmning av hemmen. Marina generatoraggregat är branschstandard på Grönland och Volvo Pentas generatoraggregat är kända för att vara tillförlitliga och hållbara. Det sista du vill ha är problem med uppvärmningen under den bistra vintern. I otillgängliga trakter kan generatorer ibland vara det enda strömalternativet. Tack vare de låga utsläppsnivåerna ses Volvo Pentas generatoraggregat som det rätta, miljövänliga alternativet i ett land med uttalad hållbarhetsinriktning – ett land som producerar 70 procent av sin elkraft med hjälp av utsläppsfri vattenkraft.

Minskad bränsleförbrukning på Färöarnas färjor
Det är inte enkelt att kuska runt mellan Färöarnas öar. Den här skärgården i norra Atlanten förbinds av en rad vägtunnlar, gångbroar, vägbroar och framförallt färjor. När Färöarnas kollektivtrafikmyndighet behövde byta tekniken i en av sina diesel-elektriska färjor vände de sig till Volvo Penta för att köpa in nya generatoraggregat. Operatören gjorde en omsorgsfull genomgång och valde 2012 att installera fem Volvo Penta D16 MG-enheter, som körs med 1 500 varv/minut och återfinns på färjan Teistin. Färjan är 45 meter lång och går upp till 18 gånger om dagen på 30-minutersrutten mellan Skopun och Gamlaraett. Den körs året om, även under de krävande vintermånaderna, och har plats för upp till 270 passagerare, 32 bilar samt last som till exempel fisk. Omkring 210 000 pendlare och turister använder färjan varje år. Sedan motorbytet har de nya generatoraggregaten varit i drift i runt 20 000 timmar vardera utan problem och minskat bränsleförbrukningen med 22 procent. Detta blev början på ett långvarigt samarbete. Sedan motorbytet på Teistin har Volvo Penta levererat ytterligare motorer till Strandfaraskip Landsins till deras andra färjor och parterna samarbetar just nu i ett nykonstruktionsprojekt.

Polarfront.

Ett av de äldsta generatoraggregaten
Det innebär alltid en särskild riskbedömning att ta in oerfaren besättning på ett fartyg – men för att släppa ombord tolv turister på en tio dagar lång resa runt Arktis krävs minutiösa förberedelser. Polarfront är ett före detta meteorologiskt polarfartyg som gör just detta. En gång i tiden var detta det sista kvarvarande väderskeppet i Nordatlanten. Sedan dess har hon totalrenoverats och förvandlats till en bekväm polarlustjakt för semesterfirare som vill utforska Svalbards otroliga djurliv. I dag är fartygets största bedrift att hon har ett generatoraggregat med 107 000 timmar i bagaget – om aggregatet hade körts non-stop skulle det motsvara över tolv år! Det är ett talande exempel på hållbarheten och tillförlitligheten hos Volvo Pentas generatoraggregat.

TMD100.

Framtiden är hybrid
Historiskt sett har marina generatoraggregat använts som nödgeneratorer och hjälpmotorer – för att få strömförsörjning ombord och ha en felsäker reservlösning. I dag används de emellertid allt oftare med diesel-elektrisk framdrivning. Det banar väg för mer kompakta motorrum med smartare konstruktion och minskad miljöpåverkan och utgör framförallt ett viktigt steg på resan mot hybrid- och eldrivna drivsystem. Volvo Penta arbetar hårt för att gå i spetsen för den här övergången till elektromobilitet – genom att skapa en direkt förbindelse till både diesel-elektriska system och seriehybridsystem. Men det kommer mer – vi har mycket att se fram emot de kommande 20 åren.

Relaterade nyheter