Skärgårdsfärja minskar bränslekostnaderna med hjälp av Volvo Pentas generatoraggregat

Färöarnas transportmyndighet rapporterar att driften fungerar smidigt och effektivt i krävande väderförhållanden. Samtidigt har bränsleförbrukningen minskat med mer än 20 procent sedan färjan mellan Skopun och Gamlaraett utrustades med generatoraggregat från Volvo Penta.
Skärgårdsfärja minskar bränslekostnaderna med hjälp av Volvo Pentas generatoraggregat

Färöarna är en ögrupp i norra Atlanten som består av arton klippiga öar, så färjor spelar en avgörande roll vid transport av lokalbefolkning och turister. När Färöarnas kollektivtrafikmyndighet behövde byta tekniken i en av sina färjor med diesel-elektrisk drift vände de sig till Volvo Penta för att köpa in nya generatoraggregat. Företaget Strandfaraskip Landsins krävde en mer flexibel driftkonfiguration för att säkerställa säkerheten och effektiviteten på linjen, som ofta drabbas av höga vattennivåer och starka vindar. Man valde att installera fem Volvo Penta D16 MG-enheter, som körs med 1 500 v/min på färjan Teistin.

”Vi har mycket goda erfarenheter av Volvo Penta och vi testade driftalternativen tillsammans för att kontrollera att de var lämpliga”, säger Johan Petur Abrahamsen, teknisk chef på Strandfaraskip Landsins. ”När vädret är fint kan vi köra färjan på två generatoraggregat – och vid de flesta tillfällen är tre aggregat fullt tillräckligt. Vädret här är väldigt ombytligt och det kan snabbt blåsa upp. Med Volvo Penta-konfigurationen kan vi direkt sätta in extra generatoraggregat – vi kan gå från två till fem generatoraggregat på bara tolv sekunder, så det är verkligen ett flexibelt system.”

Utmärkt bränsleeffektivitet minskar kostnader och utsläpp

Teistin-färjan är 45 meter lång och går upp till 18 gånger om dagen på 30-minutersrutten mellan Skopun och Gamlaraett. Den har plats för upp till 270 passagerare, 32 bilar samt last, till exempel fisk. Omkring 210 000 pendlare och turister reser med färjan varje år. Den genomsnittliga månadstemperaturen varierar från ca 13 oC i juli till 2 oC i december, men öarnas utsatta läge i Nordatlanten innebär att vindstyrkan kan öka från 5 till 22 m/s på bara några minuter.

Färjan drevs tidigare med tre generatoraggregat från en annan leverantör, men transportmyndigheten valde att installera fem Volvo Penta-enheter för att höja den totala effekten och uppnå bättre redundans. Sedan det nya systemet installerades 2012 har generatoraggregaten varit i drift i runt 20 000 timmar vardera utan problem och bränsleförbrukningen har minskat med 22 procent.

”Vi kan köra de här generatoraggregaten länge innan de behöver ses över”, säger Johan Petur Abrahamsen. ”Tidigare var vi tvungna att byta olja efter 500 timmar, nu räcker det med var tusende timme. Bränslebesparingen sänker våra driftskostnader och leder till lägre utsläpp.”

 

Skärgårdsfärja minskar bränslekostnaderna med hjälp av Volvo Pentas generatoraggregat

Långt samarbete

Volvo Pentas D16 MG marina generatoraggregat har en primär kraft på upp till 420 kWe vid 50 Hz och 478 kWe vid 60 Hz. Företaget har också levererat ett D7A TA-generatoraggregat för reservkraft och strömförsörjning i hamn till Teistin.

”Strandfaraskip Landsins har använt Volvo Penta-motorer i mer än 50 år, så vi har en väldigt bra relation till dem”, säger Birgir Johannesen från Bátatænastan, Volvo Penta-återförsäljaren på Färöarna.

”Minskningen i bränsleförbrukning på Teistin har varit otrolig”, säger Par Jonsson, Senior Area Sales Manager på Volvo Penta. ”Våra generatoraggregat klarar ett högt mottryck. Därför behövde man inte bygga om det befintliga avgassystemet, vilket innebar stora besparingar för kunden. Vår återförsäljare har gjort ett fantastiskt jobb för att uppfylla kundens behov.”

Sedan motorbytet på Teistin har Volvo Penta levererat ytterligare motorer till Strandfaraskip Landsins till deras andra färjor och parterna samarbetar just nu i ett nykonstruktionsprojekt.

Relaterade nyheter