Familjeföretag på frammarsch med Volvo Penta IPS

Ett familjeägt färjeföretag baserat i nordöstra Italien skapar svallvågor i branschen genom att välja Volvo Penta IPS (Inboard Performance System) till sin färja Delfino Verde Deluxe – den första båten helt i trä som använder en trippelinstallation av IPS. 

Silvano Peric grundade Delfino Verde Navigazione för 30 år sedan. Han var en av tre operatörer i Trieste och började med en liten färja. Genom hårt arbete och en stark känsla för affärer lyckades han få företaget att växa. Hans styvdotter, Bianca Jurcich, är nu vice vd för företaget och hennes man är kapten på Delfino Verde Deluxe.

– Min man började som däckskarl och assisterade kaptenen vid tilläggning och förtöjning och hjälpte passagerarna att stiga ombord. Nu är han utbildad kapten, förklarar Jurcich. De flesta av Delfino Verdes anställda har arbetat länge inom företaget och har stigit i graderna på det här sättet.

Djupa rötter ger starka träd
Peric är ambitiös och fast besluten att få Delfino Verde att växa. Företaget ägnar sig huvudsakligen åt att tillhandahålla kollektivtrafiktjänster åt staden Trieste. Staden betalar för den tjänsten och Peric behåller vinsten från biljettförsäljningen. Ju mer Peric sparar i bränslekostnader desto mer tjänar företaget. – Vi vill kunna erbjuda kunderna en säker, bekväm och effektiv service. Tillförlitlighet och effektivitet är förstås A och O ur affärssynpunkt, och det är därför vi valt Volvo Penta IPS, förklarar Jurcich.

IPS: Ett enklare båtliv
Delfino Verde Deluxe har tre D13-IPS900-enheter, vilket ger en minskning av bränsleförbrukningen på cirka 35 procent jämfört med ett mer traditionellt framdrivningssystem på en båt med liknande egenskaper. Detta är en enorm besparing på cirka 50 000 euro per år, vilket hjälper familjeföretaget att expandera och öka sin konkurrenskraft i regionen.

En annan stor fördel med IPS är systemets utmärkta manövrerbarhet och tilläggningen med joystick. Med IPS blir det helt enkelt betydligt enklare att lägga till. I stället för att använda spakarna, bogpropellrarna och rodret använder kaptenen [Jurcichs man] helt enkelt joysticken. – Det sparar tid och ger en behagligare upplevelse, säger Jurcich.

Säker passage
Även om det bara är 50 minuters bilresa mellan Trieste och Grado väljer många människor fortfarande färjeturen eftersom det är så enkelt och smidigt. Folk från Trieste åker till stranden i Grado över dagen, och många har med sig sina cyklar för att ta cykelvägen Alpe Adria som går från Salzburg till Grado. Och sommartid tar många turister dessutom färjan till Grado från Trieste. Den 32 meter långa båten rymmer 300 passagerare och 30 cyklar på varje överfart. Varje dag går tre tur- och returresor från Trieste till Grado, vilket innebär betydligt färre fordon på de blåsiga kustvägarna.

Delfino Verde Deluxe är ett tydligt exempel på vad som kan uppnås när vackert hantverk möter finmekanik. Detta är ännu en framgångssaga från Volvo Penta och den gynnar hundratals människor varje dag.

Relaterade nyheter