D8-motorn har klassificering 1–2 för tunga sjötransporter

Volvo Pentas nya D8 MH och MG presenteras vid 2019 års Norshipping-mässa i Oslo. Denna nya tunga motor har betydligt lägre ljud- och vibrationsnivåer och är , utan att för den skull ge avkall på effekt, tillförlitlighet och hållbarhet.

1860x1050-D8-MH-MG

Den senaste iterationen av Volvo Pentas imponerande D8-motor är klassificerad i enlighet med 1–2, vilket gör den lämplig för lots- och bogserbåtar och annan tung sjötransport.

Det var år 2016 som D8 introducerades för högpresterande båtar och fritidsbåtar. Denna följdes av en ny variant med klassificeringen 3–4, vilken lämpar sig för lättare yrkestrafik samt planande och halvplanande båtar. Denna nya klassificering för tunga sjötransporter öppnar upp för ännu mer krävande applikationer för detta oerhört flexibla drivsystem.

Denna helt nya motor uppfyller de senaste utsläppsreglerna. D8 kommer dock att börja sin resa med IMO II-, USA EPA 3- och China 2-klassificeringen för att tillgodose de befintliga marknadskraven och sedan utvecklas till en komplett och kompakt lösning som är kompatibel med IMO III och de europeiska sjövägsreglerna.

D8 Tung marinmotor
Volvo Penta D8 MH är en 6-cylindrig, rak dieselmotor på 7,7 liter. Den har common rail-bränsleinsprutning, dubbla överliggande kamaxlar och twin-entry-turbo, som alla bidrar till utmärkt driftekonomi, dieselprestanda i världsklass samt låga utsläpps- och bullernivåer.

Motorn har en robust konstruktion med stegram på motorblocket. Den har styvt cylinderblock och cylinderhuvud i gjutjärn. vilket säkerställer hög tillförlitlighet och lång livslängd.

Volvo Penta-dieselmotorns unika marina vridmoment sticker ut eftersom vridmomentet är högt vid låga hastigheter, vilket banar väg för utmärkt manövrerbarhet och acceleration. Den nominella effekten upprätthålls under märkhastighet för ökad belastningskapacitet och förmåga att upprätthålla hög marschfart, oavsett belastning eller förhållanden till sjöss.

Tack vare common rail-tekniken är detta en motor med mycket jämn gång och världsledande dieselprestanda, låg bränsleförbrukning och låga utsläpps- och bullernivåer. Bränsleinsprutningssystemet bidrar också till att göra motorn ytterst bränsleeffektiv. Dessutom kontrollerar den unika styrenheten flera parametrar som minskar den totala bränsleförbrukningen. Volvo Penta erbjuder två alternativ i fråga om typgodkända kontrollsystem. EVC (Electronic Vessel Control) innebär en fullständig integrering av motorer, elektronik och ett antal tillvalsfunktioner. MCC-systemet (Marine Commercial Control) kan enkelt integreras i båtens styrsystem.

D8 MH är konstruerad för att vara enkel att underhålla. Med hjälp av Volvo Pentas stora utbud av olja, smörjprodukter och kylvätska av hög kvalitet uppnås maximal tillgänglighet och hög prestanda på lång sikt. Motorn är utrustad med dubbla utbytesbara olje-/bränslefilter som standard. Som tillbehör finns bland annat ett bränsleförfilter som håller motorn i ett bra skick.

D8 Marint generatoraggregat
Detta är en komplett lösning för effektkraven ombord på en båt. Det levereras komplett med motor, generator och övervakningssystem – testat och färdigt att installeras ombord. Volvo Penta D8 MG är ett rakt 6-cylindrigt marint generatoraggregat med dieseldrivning och common rail-bränsleinsprutning, dubbla överliggande kamaxlar och twin-entry-turbo – med pulsladdning. Det effektiva systemet för varvtalsreglering ger motorn enastående hög belastningskapacitet. D8-baserade generatoraggregat levererar kraft i 50 Hz och 60 Hz i ett effektområde för 136kWe till 250 kWe levereras med certifikat från de största klassificeringssällskapen.

Tack vare sin robusta konstruktion med stegram på motorblocket är motorn mycket tillförlitlig. Det stadiga raka cylinderblocket med generöst dimensionerade ramlager, vattenkylt avgasgrenrör och turbo ger ett kraftfull paket. Motorn är konstruerad för att klara ett högt avgasbaktryck.

Common rail-bränslesystemet gör motorn ytterst bränsleeffektiv och ger minimala vibrationer och låga ljudnivåer. Styrenheten övervakar flera parametrar, vilket minskar den totala bränsleförbrukningen och avgasutsläppen. Volvo Pentas MCC-system (Marine Commercial Control) är ett system för styrning och övervakning av motorn och kan enkelt integreras i båtens styrsystem. Alla åtgärder visas med textmeddelanden och loggas i ett minne som inte går att radera.

Generatoraggregatet är enkelt att installera, och motorn är utvecklad för att klara ett högt avgasbaktryck. Underhåll och service är enkelt med lättillgängliga servicepunkter.

Smart och kompakt design
Denna kompakta motor har skapats för båtar som måste maximera volymen för nyttolast. Motorns kompakta konstruktion återspeglas i SCR-ljuddämparen, som är konstruerad för att vara liten och mångsidig med tre möjliga utgångar och möjlighet till både vertikal och horisontell montering.

Precis som med systermodellen D13 sprutas urea/DEF in i avgaserna genom ett munstycke precis före ljuddämparen och omvandlar kväveoxiden till kväve och vatten i den katalytiska processen inuti SCA-ljuddämparen. Denna teknik är gemensam med Volvokoncernens omfattande, landbaserade motorbas, som nu ofta efterfrågas även av marina kunder. I processen för att omvandla kväveoxiden bidrar ljuddämparen också till högre komfort ombord eftersom den sänker bullernivåerna med 35 dBA, och i alla driftområden nära land och i brandfarliga områden fungerar systemet som en gnistfångare.  

Pålitlig och flexibel
Den beprövade driftsäkerheten och den kompakta utformningen av D8-motorn i kombination med generatorer från Stamford ger en generatoraggregatportfölj som är skräddarsydd för hjälpkraftaggregat. Motorn är också tillräckligt kraftfull för att vara baskraftleverantör i kompakta diesel-elektriska och hybrida framdrivningssystem. Och inte nog med det, den kan också vara det idealiska ”återvunna” framdrivningssystemet för båtar i inre vattenleder och längs kuster.

The D8 MH och MG kommer att lanseras i två steg. Den första D8-versionen är för IMO II, US EPA Tier 3 och China 2 i början av 2020, vilken sedan följs av D8 IMO III och EU IWW stage V under sommaren 2020.

Ladda ned högupplöst bild >

För mer information, kontakta:

Jennifer Humphrey
Brand, Communication & Marketing
AB Volvo Penta
Tel.: int +46 (0) 31 323 30 55
E-post: jennifer.humphrey@volvo.com

Relaterade nyheter