Volvo Pentas 8-liters dieselmotor och nya IPS-drevet gör debut i Amerika

För första gången i USA presenterar Volvo Penta nu sin dieselmotor på 8 liter i kombination med ett perfekt anpassat nytt IPS-drev. Dessa lösningar kommer, tillsammans med andra innovationer som nyligen lanserats av företaget, att visas upp vid Fort Lauderdale International Boat Show i monter 1203/1204.
De här nya produkterna är det senaste exemplet på Volvo Pentas Easy Boating-initiativ, som enligt Ron Huibers – vd för Volvo Penta i Amerika – är ett integrerat framdrivningssystem från manöverplatsen till propellrarna. ”Vår vision av Easy Boating utgår från väl beprövade erfarenheter och resultat av innovation och integrering. Volvo Pentas breda kompetens inom integrerade framdrivningssystem är nyckeln till att optimera ett systems prestanda och bränsleförbrukning och därmed förbättra kundernas upplevelse. Båtbyggare, återförsäljare och slutanvändare vet att de av Volvo Penta får en helt integrerad lösning som byggts av en enda betrodd leverantör, som också erbjuder full support”, säger han.

Lansering av D8-motorn
I och med lanseringen av D8-motorn, som finns för både IPS och installationer med rak axel, erbjuder Volvo Penta nu ett ännu bredare utbud av drivsystem och tillgodoser därmed den växande efterfrågan på en motor på 550 till 600 hk. Precis som Volvo Pentas övriga dieselmotorer erbjuder D8-motorn branschledande vridmoment i hela varvtalsområdet och ger effektiv marschfart och manövrerbarhet i alla förhållanden. Den moderna tekniken och robusta konstruktionen ger låga ljudnivåer och minsta möjliga vibrationer.

Utvidgat IPS-program
Efter mer än tio års framgångar med IPS, har Volvo Penta nu utvidgat sitt revolutionerande produktprogram med lanseringen av D8-IPS700 och D8-IPS800. I och med detta nytillskott i produktprogrammet utvidgar Volvo Penta räckvidden för IPS så att ännu fler typer av båtar kan använda systemet. Med sina unikt framåtriktade dubbla motroterande propellrar i kombination med individuellt reglerbara drev, fortsätter IPS sätta standarden i fråga om köregenskaper, ombordkomfort och manövrerbarhet.

Med sin kompakta konstruktion, höga prestanda, bränsleeffektivitet och låga ljud- och vibrationsnivåer fortsätter IPS göra intryck på båtägarna. När Volvo Penta lanserade IPS år 2005 var detta en revolution i båtbranschen, och sedan dess har fler än 20 000 IPS-enheter levererats till 550 båtbyggare och installerats i över 1 100 olika båtmodeller.

”Volvo Pentas D8, D8-IPS700 och D8-IPS800 är en viktig pusselbit i vårt program för fritidsbåtar. Det är ett fantastiskt paket som ger förstklassig bränsleeffektivitet, Volvo Pentas klassiskt höga vridmoment vid låga varvtal och anmärkningsvärt låga ljud- och vibrationsnivåer i 45–55-fotssegmentet. Våra kunder i Nord- och Sydamerika är mycket förväntansfulla inför lanseringen av dessa fantastiska produkter som utvecklats för att fungera perfekt ihop med funktioner som Glass Cockpit, interceptorblad och nu batterihanteringssystemet”, säger Marcia Kull, Vice President för den marina försäljningen på Volvo Penta i Amerika.

Nyckel för fjärrstart
Volvo Penta visar också upp sitt nya batterihanteringssystem, som är en helintegrerad lösning för övervakning, hantering och underhåll av båtens batterier från en centralt placerad display på manöverplatsen. Lösningen ersätter de separata spänningsmätarna för varje batteri. Systemet arbetar bakom kulisserna med att övervaka och hantera batteriernas huvudströmbrytare och relaterade funktioner. Det ger insyn i båtens samtliga batterier och visar information om spänning, strömflöden, tid till full laddning eller urladdning, laddningsstatus och batteristatus på en enda display på manöverplatsen eller integrerat i Glass Cockpit. Och det bästa av allt för båtägarna är systemets e-Key-fjärrkontroll, som är den första nyckeln på marknaden som är ansluten och integrerad i båtens hela drivlina. Med hjälp av nyckeln kan du sätta på strömtillförseln, auktorisera användaren och slå på EVC-systemet på motorerna. Det är även möjligt att aktivera funktioner för däckbelysning, eldriven landgång och ankarvinschar – på drygt 90 meters håll från båten.

Banbrytande joystick för inombordare
Volvo Penta var år 2006 först med att införa joystickteknik för fritidsbåtar. Den innovationsfrämjande traditionen fortsätter, och Volvo Penta bryter återigen ny mark i och med införandet av joystick för dubbelinstallationer av lösningar med rak axel. Det här systemet är det första i sitt slag att integrera rodret med växlar, gaspådrag och propellrar, vilket ger enastående köregenskaper.

Volvo Penta drar nu nytta av erfarenheterna från att använda joystick tillsammans med IPS i kombination med EVC-plattformen – som bygger på den CAN-bussteknik som används i fartyg och flygplan – och erbjuder nu en komplett roder-till-propeller-lösning för inombordsapplikationer. Med elektronisk styrning och propellrar blir precisionen och tillförlitligheten exceptionellt hög för att vara en inombordsinstallation. Joystick för inombordare kan kombineras med Volvo Pentas samtliga elektroniskt styrda dieselmotorer på mellan 110 och 990 hk i dubbelinstallationer.

Volvo Penta Boating Challenge
För att lyfta fram företagets Easy Boating-initiativ kommer Volvo Pentas Hanna Ljungqvist, marin produktexpert och en av värdarna i videoserien Volvo Penta Boating Challenge, att leda ett antal sessioner på båtmässan, där de senaste innovationerna sätts på prov. Sessionerna är öppna för alla deltagare och kommer att äga rum i företagets monter följande tider:

Torsdagen den 3 november – 12:00 och 16:00. ET
Fredagen den 4 november – 12:00 och 16:00. ET