Volvo Penta utvidgar interceptorsystemet

Volvo Penta har tagit fram nya bladstorlekar och fler programvarutillval och därmed utökat interceptorsystemet 300–1050. Modifieringarna innebär att systemet nu har större funktionalitet och är tillgängligt för ett bredare urval av båtar.

Volvo Penta har lagt till mindre bladstorlekar, på 300 respektive 450 mm, så att det nya interceptorsystemet nu finns med sex storlekar på upp till 1 050 mm. Utökningen av programmet innebär att systemet nu kan användas för allt från små båtar med dubbla fyralitersmotorer upp till stora båtar. De nya mindre bladen kan också monteras bredvid blad av större storlek – exempelvis 450 mm och 1 050 mm som motsvarar 1 500 mm – vilket ger ännu fler storleksalternativ.

Marcus Pettersson, Volvo Pentas produktutvecklingsexpert för fordonselektronik, säger: ”De nya bladstorlekarna breddar verkligen urvalet av båtar som kan använda interceptorsystemet, från mindre båtar med dubbla fyralitersmotorer till mycket större båtar. Upp till fyra blad kan användas i en och samma installation och dessa kan kombineras efter behov. Varje sida, babord eller styrbord, behandlas som en enhet och används tillsammans.”

När interceptorsystemet tillämpas sänks bladen ned i vattnet vertikalt och skapar ett hydrodynamiskt tryck som ger lyft åt aktern och gör att båten på ett mjukt sätt kan accelerera till planing och upprätthålla ett perfekt gångläge. Resultatet är mindre friktion i vattnet och därmed mindre bränsleåtgång för att driva båten i hög hastighet. Och bättre bränsleekonomi innebär förstås lägre total ägandekostnad. Bladen kan manövreras individuellt för att styra lutningen och full slaglängdsdistribution är 50 mm.

Ny programvara för fler tillval
Volvo Pentas interceptorsystem 300–1050 har ny programvara och finns i tre versioner:
• Manuell (standard) – för förarledda trimfunktioner.
• Auto trim och list (tillval) – kompenserar kontinuerligt för vind och belastning och korrigerar båtens gångläge automatiskt.
• Auto trim, list och Coordinated Turn (tillval) – justerar automatiskt lutningsvinkeln vid girar och optimerar båtens trim- och lutningsfunktioner. Med Coordinated Turn svänger båten snabbt men håller sig ändå så upprätt som möjligt, för bästa möjliga sikt och komfort ombord.

”Hela systemet ger stabilisering och en mjuk och bekväm gång. Det är mycket enkelt att använda”, tillägger Pettersson. 

En enda styrenhet som är enkel att uppgradera
Interceptorsystemet är integrerat i EVC (Electronic Vessel Control) för enklast möjliga användning och övervakning. De automatiserade tillvalen fungerar med hjälp av GPS, rodervinkel, motordata, gyrogivare och en accelerometer (som mäter rörelsens acceleration).

Volvo Penta’s interceptor range

Volvo Pentas interceptorprogram

Bladen är tillverkade i kompositmaterial, vilket gör att de inte korroderar. Systemets självrengöringsläge minimerar den marina beväxningen, vilket gör att driftavbrotten minskar. Interceptorbladen installeras vanligtvis vid tillverkningen av båten, men det går också att eftermontera dem tillsammans med reglage och extra hårdvara. Automatiseringstillvalen kan åsidosättas manuellt, och bladen dras in när motorerna stängs av. 

Andrea Pedersén, som är produktansvarig för Volvo Penta EVC (Electronic Vessel Control) och programvara, säger: ”Interceptorsystemet är integrerat och robust. Det är ett mycket avancerat system, som är väldigt enkelt att använda. Du behöver bara trycka på en knapp så sköter båten sig själv.”

Ladda ned högupplöst bild, övre bild >>

Ladda ned högupplöst bild, programbild >>

Jennifer Humphrey 
Global Communication Manager 
+46 31 3233055 
e-post: jennifer [dot] humphrey [at] volvo [dot] com