Cheoy Lee utrustar sin senaste flybridgebåt med Volvo Penta IPS med högsta prestanda

Från och med december kommer Cheoy Lee att sälja sin yacht Bravo 72 med Volvo Penta IPS1350.
Cheoy Lee utrustar sin senaste flybridgebåt med Volvo Penta IPS med högsta prestanda

Cheoy Lees flybridgebåt Bravo 72 kommer snart att säljas med Volvo Pentas D13-IPS1350.

Båtbyggaren presenterade tidigare i år Bravo 72 med Volvo Penta D13-IPS1050. Cheoy Lee har nu valt att saluföra båten med högre uteffekt sedan Volvo Penta tidigare i år lanserade sin toppresterande motor D13-IPS1350 på marknaden. Med huvudkontor i Hongkong och skeppsvarv på det kinesiska fastlandet och i USA, servar Cheoy Lee en internationell kundbas.

– Vi valde Volvo Penta IPS främst på grund av dess utmärkta prestanda, det fördelaktiga förhållandet mellan effekt och vikt samt de låga utsläpps-, ljud- och vibrationsnivåerna, säger But-Yang Lo, Vice President för Cheoy Lee Shipyards North America. – Men efter lanseringen av det nya Volvo Penta IPS-paketet bestämde vi oss för att dra nytta av den högre effekten för att ge våra kunder bästa tänkbara prestanda, fortsätter But-Yang Lo.

Stolta skeppsbyggartraditioner
Företaget Cheoy Lee har byggt båtar sedan 1870 – från färjor och bogserbåtar till dagens stora motoryachter. Det familjeägda företaget är noga med att hålla sitt löfte om att leverera hög kvalitet, banbrytande teknik och förstklassig design.

Bravo på 72 fot har en bränslekapacitet på 4 012 liter (1 060 USG), och deplacement vid full last är 42 637 kg (94 000 lbs). Båten är tillverkad av glasfiber, aluminum och stål och har byggts av båtkonstruktören Howard Apollonio, och den lyxiga interiören med fyra separata hytter har skapats av Sylvia Bolton. Flybridgebåten drivs i nuläget av en dubbelinstallation av Volvo Penta D13-IPS1050.

– Med D13-IPS1350 kan kunderna på ett bekvämt och säkert sätt köra båten med högre hastighet och bättre manövrerbarhet, utan att för den utan att behöva ge avkall på bränsleeffektiviteten. Dessa fördelar gör båten till ett mycket lockande alternativ för våra kunder, säger Lo.

De bästa alternativen
Volvo Pentas D13-IPS1350 är ett integrerat paket där företagets senaste och starkaste D13-motor kompletteras av ett uppgraderat IPS-drivsystem. Nya D13-IPS1350 är ett komplett paket som har alla de traditionella fördelarna och som säkerställer ett smidigt flöde från manöverplats till propellrar. I jämförelse med en traditionell rak axelinstallation säkerställer Volvo Penta IPS längre räckvidd, högre topphastighet, lägre bränsleförbrukning och utsläppsnivåer, minskade vibrationer och lägre ljudnivåer ombord. Konfigurationen ger också mer utrymme ombord.

IPS-drivsystemet har uppgraderats så att det matchar den nya motorn. D13-IPS1350-paketet finns i dubbel-, trippel- eller kvadrupelinstallation, där den sistnämnda ger en effekt som motsvarar 5 400 hk. Det är också möjligt att utrusta befintliga IPS-enheter med det nya IPS-drevets förbättrade funktioner.

– Vi är naturligtvis mycket glada över att Cheoy Lee har valt att installera vårt senaste IPS-paket i nya Bravo 72, säger Peter Karlsson, Vice President of Sales and Marketing vid Volvo Penta i Asien och Stillahavsregionen. – Eftersom D13-IPS1350 är vår starkaste motor och drivenhet räknar vi med att den här båten kommer att hålla högsta prestanda, med möjlighet att komma upp i över 30 knop. Jag tror att kunderna kommer att bli mycket nöjda med Bravo 72, som drivs av Volvo Penta, avslutar Karlsson.

Cheoy Lee Shipyards North America kommer att finnas representerade vid Fort Lauderdale International Boat Show den 1–5 november i Lime Zone AB 4. Även Volvo Penta kommer att finnas på mässan, i Yellow Zone Engine Tent i montrarna 1203–1204 och 1225–1226.

Ladda ned högupplöst bild >