David Higgins båtdröm: båtar i generationer

Båtar och livet på sjön är något David Higgins har i blodet, ett arv från flera generationer tillbaka. Men medan hans förfäder levde på och av sjön är David Higgins en av nyckelpersonerna bakom Rivieras exklusiva yachter.
David Higgins

Den norra kustregionen i New South Wales är även så långt österut man kan komma i hela Australien. Reser man österut härifrån är närmsta land 7000 sjömil bort, och missar man Påskön så är nästa stopp Peru. Kusten upptäcktes av James Cook, som gav en av uddarna namnet Point Danger Lookout. Det här är förstås en kuststräcka med lång sjöfartshistoria. Inom David Higgins familj har man livnärt sig på sjön i generationer.

– Jag kommer från en fiskarfamilj. Sex farbröder, min farfar och min far var alla fiskare. På alla lov och helger var det hårt fysiskt arbete som gällde. Men jag fick inte bli fiskare. Det kommer att bli alltför tufft i framtiden, sade de. Så då valde jag att jobba med båtar i stället, säger David.

I 15 är har David jobbat för Riviera, som är Australiens största byggare av lyxyachter och ett av de ledande varumärkena inom den globala marinindustrin. I rollen som utvecklingsansvarig för nya produkter har David en stor roll i det kontinuerliga arbetet med att utveckla Rivieras 36 till 77 fot långa lyxyachter, som finns i fem olika modeller.

Rivieras båtbyggeri för yachter i Coomera vid Gold Coast i Queensland.

Riviera har södra halvklotets största anläggning för tillverkning av lyxyachter, en 14 hektar stor toppmodern anläggning nära vattnet i Coomera vid Gold Coast i Queensland.

David Higgins sitter vid havet och skissar på båtkonstruktioner

David Higgins har alltid haft en stark koppling till havet och hans båtkonstruktioner är utarbetade i harmoni med den australiska kustmiljön.

– Jag jobbar med konstruktion och koncept, hela processen från datorskärm till produktion. Jag bygger den fysiska pluggen, gjuter formar av den som sedan används i produktionen. Och när de första båtarna är klara kontrollerar jag så att allting fungerar.

Den vackra och unika Tweed-kusten kan också vara mycket farlig, vilket Cook redan insåg när han upptäckte den. En lugn och vacker dag kan det snabbt blåsa upp så att en färd som tog en timme från hamnen istället tar flera timmar tillbaka. Kanske är det just det som motiverar David i hans båtbyggande.

– Jag vill inte utsätta någon för den risken. Jag vill att de ska kunna ta sig ut, njuta av sjön och tryggt ta sig hem igen. Jag försöker därför bygga varje båt som om det vore min egen. Den ska vara säker, stark och hålla i många år framöver.

Denna robusthet i kombination med goda sjöegenskaper, smart konstruktion och användning av den senaste teknologin har varit Rivieras känntecken sedan företaget grundades 1980. Volvo Penta har varit en viktig samarbetspartner i utvecklingsarbetet, särskilt när det gäller tekniken. Framförallt har Volvo Penta IPS varit en enorm fördel för båtarnas konstruktion och manövrerbarhet.

– Skroven skiljer sig mellan våra tidigare axeldrivna båtar och våra Volvo IPS-båtar. Traditionella axeldrivna båtar kräver en propellertunnel som tar extra utrymme i skrovet. Med IPS behövs inte detta, och därför kan båten byggas med rakare ytor. Något som i slutändan ökar båtens flytkraft och gör att den blir både stabilare och går fortare, förklarar David.

David Higgins visar CAD-ritningen av en Riviera-yacht

Riviera grundades 1980. I dag byggs 36 till 77 fot långa lyxyachter i fem olika modeller.

David känner sig stolt över Rivieras framgångar och de exklusiva yachter han får vara med och distribuera till flera kuster och kontinenter. Som familjefar ser han därför båtbranschen som en ljus framtid även för sina barn.

– Min äldsta dotter vill bli inredningsdesigner. Hon älskar själva känslan och atmosfären som båtarna har och vill jobba med det när hon blir stor. Men barnen får förstås själva bestämma vad de vill göra. Fast de ser ju min passion. Så jag tror nog att de innerst inne alltid kommer att vilja bygga båtar. De har det i blodet, säger David med ett brett leende.

Faktaruta: Volvo Penta IPS

Tusentals applikationer med framåtriktade, dubbla, motroterande propellrar och individuellt reglerbara drev har installerats i hundratals båtmodeller över hela världen. Här är några av de många fördelarna jämfört med raka axelinstallationer:

40 procent längre räckvidd
20 procent högre toppfart
30 procent lägre bränsleförbrukning
30 procent lägre koldioxidutsläppsnivåer

50 procent lägre upplevd ljudnivå

David Higgins

David Higgins båtdröm

BÅTAR I GENERATIONER

Inom David Higgins familj har man livnärt sig på sjön i generationer. I dag har hans båtdröm blivit verklighet hos den australiska lyxyachtbyggaren Riviera.

Det här är båtdrömmar

Det här är

Båtdrömmar

Båtdrömmar är lika olika som vi människor är olika – det är det vi vill lyfta fram. I filmserien Båtdrömmar träffar vi olika människor som delar med sig av sina drömmar om båtar och livet till sjöss. Håll utkik efter fler avsnitt!