Halit Yukays båtdröm: Från skisser i skolböckerna till ett eget yachtmärke

Vid sex års ålder skissade han båtmodeller i sina skolböcker och designade sin första båt. Vid 37 års ålder äger och designar Halit Yukay ett eget yachtmärke, Mazu Yachts.

Föga kunde Halit Yukay ana att hans båtskisser många år senare skulle leda fram till ett eget båtvarv och möjligheten att konstruera egna yachter.

Varumärket Mazu Yachts skapades utifrån en av hans ritningar, och han hade ända från början en tydlig vision om vilken typ av yachter han ville konstruera.

– Mitt första projekt som jag designade var en båt på 58 fot och jag hade turen att sälja båten utifrån den första ritningen. Det var så allt började, säger han.

”Volvo Penta har varit mitt val ända sedan starten”

Ett samarbete som går åtta år tillbaka i tiden – läs om varför Halit Yukay anser att Volvo Penta IPS är det perfekta systemet för hans båtar.

Volvo Penta IPS för motoryachter

I dag har turkiska Mazu Yachts fem yachtmodeller i sitt sortiment, och Mazu 82 är det senaste stora projektet. Båten, som är 82 fot, kommer att drivas av en Volvo Penta IPS 1200-installation och är den första Mazu-yachten i superyachtklassen.

– Det här är en milstolpe i vår tillverkning eftersom det är en flaggskeppsmodell och en unik båt i sin storleksklass. Vi är väldigt exalterade, säger Halit.

 

Båt från Mazu Yachts

Mazu Yachts är inte intresserad av att konkurrera med de större yachtmärkena, han vill i stället erbjuda något annat. – Alla behöver inte älska våra båtar, säger Halit.

Volvo Penta IPS har hela tiden haft en nyckelroll i Halits arbete – från tidig vision till det produktprogram som företaget tillverkar i dag.

– Det jag uppskattar mest med IPS är att det är så användarvänligt. Det är A och O för mig som båtbyggare. Dessutom är systemet väldigt tystgående, ekonomiskt och kraftfullt, säger Halit.

Att vara sin egen chef ger en härlig frihetskänsla, säger Halit Yukay. – Allt jag designar kan jag också bygga.

Hans båtintresse kommer dels från alla båttidningar som hans far brukade köpa och dels från alla somrar som familjen tillbringade ute till sjöss.

– Jag älskar att vara ute på vattnet. Jag älskar att segla och har gjort det praktiskt taget sedan jag föddes. Min farfar hade båt och sedan hade min pappa båt, så vi tillbringade alla somrar och ibland även vintrarna ute på sjön, förklarar Halit.

För honom är de egna erfarenheterna av båtlivet en förutsättning för att nå framgång som båtkonstruktör.

– Det är ett svårt jobb och en komplex byggnadsprocess. Det som gör det mödan värt för mig är den fantastiska känslan när man gör de första testerna i vatten och sjösätter båten för första gången. Då försvinner all trötthet.

Vackra Istanbul är med sin närhet till vattnet en fantastisk inspirationskälla för Halit Yukay.

Båtdrömmar

Fler avsnitt

Mareco-brödernas båtdröm: En passion som ligger i släkten

En passion för båtar och båtliv har fått bröderna Conny, Jimmy och Billy att välja samma bana och bli marintekniker. Nu driver de ett framgångsrikt båtvarv tillsammans i utkanten av Stockholm.

...

Familjen Osses båtdröm: ”Bygga sin egen båt – varför inte?”

Kan du tänka dig att bygga din egen 30-fots båt från grunden? Familjen Osse i Barueri utanför São Paulo i Brasilien lägger ned mycket svett och hårt arbete på att förverkliga sin båtdröm: att bygga sin egen drömbåt, som en dag ska ta dem hela ...

Bente Austs båtdröm: Ett avsides beläget paradis norr om polcirkeln

Även på små och avsides belägna platser kan stora drömmar frodas. I norska Langfjordnes, omkring 50 mil norr om polcirkeln, lever Bente Aust sin dröm. Båten – en Targa 30 som drivs av en Volvo Penta D6-400/DPH – är hennes förbindelse med ...