Volvo Penta lanserar nästa generation D4- och D6-drivsystem

Med över 100 000 producerade enheter får de marina drivsystemen Volvo Penta D4 och D6 en omfattande uppfräschning från roder till propeller. Kraften och tillförlitligheten ökar och driftkostnaderna reduceras med en tredjedel. I uppdateringarna ingår motorer med ny design, ett helt nytt Aquamatic-drev, uppdaterad IPS-drivenhet och ett förnyat EVC-system (Electronic Vessel Control). 

1860x1050-Launch-film-D4-D6

Med fler än 100 000 levererade enheter sedan lanseringen 2003 har nästa generation D4- och D6-drivenheter från Volvo Penta fått ett stort lyft. De finns i tre olika utföranden: Volvo Penta IPS, Inombords- och Aquamatic-drev.

Fördelarna tangerar nästan alla aspekter som båtägare anser vara viktiga, till exempel prestanda, pålitlighet, hållbarhet, driftkostnader och underhåll. Förbättringarna resulterar också i en mer njutbar båtupplevelse, med högre åkkomfort och större manövrerbarhet.

Betydande förbättringar från roder till propeller
Från utsidan är förändringarna kanske inte så uppenbara, men nästan alla aspekter av det helt integrerade systemet har uppgraderats, från roder till propeller.

Förbättringarna handlar bland annat om omarbetade motorer som ger mer kraft, högre vridmoment och högsta möjliga driftsäkerhet. De passar perfekt ihop med det uppgraderade IPS-drivsystemet och det nya DPI Aquamatic-drevet, som ger ökad komfort och manövrerbarhet samt enklare service och underhåll.

Motorrenovering
D4/D6 är företagets mest tekniskt avancerade paket. D4-motorn på 3,7 liter och D6-motorn på 5,5 liter är konstruerade för marint bruk och tillhandahåller Volvo Pentas unika marina vridmoment som ser till att största möjliga kraft överförs till propellrarna och ned i vattnet över hela varvtalsområdet. Förändringarna är mer än bara en ansiktslyftning, eftersom de flesta komponenter har omarbetats. D4 och D6 tillhandahåller motoreffekter på mellan 150 och 480 hk. I toppspecifikationen har D4 nu en maximal effekt på 320 hk, medan D6 i toppspecifikationen har 480 hk. Dessa motorer erbjuder inte bara tio procent högre effekt i hela programmet, de är dessutom mer bränsleeffektiva – mellan 0,5 % och 7,0 % (i E5-cykeln).

Listan över uppgraderingar är lång, bland annat ett nytt motorstyrsystem, ett nytt bränsleinsprutningssystem, ny turboladdare och ny laddningskompressor. Cylinderhuvudet, kolvarna och ventilerna är nya för att klara den ökade prestandan, och vevaxeln har gjorts starkare för att hantera de större belastningarna.

Dessutom är underhållskostnaderna för dessa motorer lägre, med längre serviceintervall och färre serviceposter. Sammantaget ger detta årliga besparingar i bränsle, reservdelar och service.

Oerhört dynamiska drivlinor
Även om IPS-drivlinan har gett förbättringar i fråga om hållbarhet och pålitlighet, är det DPI-enheten som står för de största förändringarna. Den nya hydrauliska kopplingen säkerställer tyst och mjuk växling samt glidning vid låga motorvarvtal, vilket ger ökad manövrerbarhet och högre komfort vid låga båthastigheter. Den hydrauliska kopplingen ger, i kombination med den steer-by-wire-teknik som nu är standard för DPI, förbättrad funktionalitet vid tilläggning med joystick. Dessutom levereras DPI-drivlinan nu också med det dynamiska positioneringssystemet som upprätthåller riktning och position automatiskt, även vid starka strömmar eller blåsiga förhållanden, vilket är perfekt när man förbereder sig för att lägga till. Inombordsversionen är också tillgänglig för axel- och vattenjettransmissioner.

Electronic Vessel Control
En viktig aspekt i den långa raden av förbättringar av de marina systemen D4 och D6 är Volvo Pentas nya generation Electronic Vessel Control – EVC2. Den första stora uppgraderingen sedan systemet lanserades 2003 innebär bland annat att EVC2 nu ansluter och styr den interna kommunikationen mellan motor, spakar och displayskärmar o.s.v. Med sitt helt nya operativsystem är EVC2 inte lika beroende av motorn som tidigare och är nu den viktigaste resursen för framtidens båtbyggande, exempelvis fjärrdiagnostik och anslutna lösningar.

Med sin moderna, elektriska arkitektur kan EVC2 ansluta fler saker till båtens ekosystem, vilket banar väg för fler funktioner och ger båtbyggarna större flexibilitet i konstruktionsprocessen.  I detta ingår exempelvis en anslutningspunkt för programvarunedladdningar och diagnostik samt en Onboard Service Assistant-funktion som ger underhållsinformation i realtid. Reglagespakarna och joysticken har också fått en modernare look i satingrått.

EVC2.0 innebär inte bara fördelar som märks omedelbart utan också framtida möjligheter som är precis lika spännande. EVC2.0 kommer i framtiden att utgöra grunden för anslutning av nya funktioner i en båt och göra det möjligt att ladda upp nya tjänster överallt i världen – så snart automatiskt anslutna och elektriska funktioner blir tillgängliga.

Det bästa har blivit ännu bättre. Mycket bättre
Trots att Volvo Penta redan nu är marknadsledande har man lyckats förbättra nästan varje aspekt av sin flaggskeppsprodukt D4/D6. Uppgraderingarna fokuserar på saker som verkligen betyder något för båtägare, nämligen att sänka ägandekostnaderna och öka tillförlitligheten, hållbarheten och prestandan. Det bästa har blivit ännu bättre. Mycket bättre.

Ladda ned högupplöst bild >

För mer information, kontakta:

Jennifer Humphrey
Brand, Communication & Marketing
AB Volvo Penta
Tel.: int +46 (0) 31 323 30 55
E-post: jennifer.humphrey@volvo.com

Relaterade nyheter