Lär känna kaptenen på Sherpa XL: den senaste Volvo Penta-drivna exploreryachten

Mario De Camillis – servicechef och flottkapten på Arcadia Yachts – berättar om hur Volvo Penta och Arcadia Yachts gått samman för att ge den prisbelönta Sherpa XL ännu högre precision, effektivitet och komfort.

Neapelfödde Mario De Camilis – servicechef och flottkapten på Arcadia Yachts – har arbetat som kapten i 20 år. Hans båtkarriär inleddes redan i fyraårsåldern när han tävlade i seglingsregattor. Så han vet hur en bra båt ska vara och han är ingen nybörjare när det gäller Volvo Penta IPS (Inboard Performance System).

– Första gången jag körde en båt med Volvo Penta IPS var 2015. Jag minns att jag tänkte att det var som att en ny värld öppnade sig. Joysticken påminde mig om när jag spelade tevespel som liten, fast nu med lite mer ansvar, skrattar De Camillis. – Och nu får jag uppleva allt det där igen med Sherpa XL.

Sherpa XL är en exploreryacht på 78 fot, som kan drivas av dubbla Volvo Penta IPS1050 eller IPS1350. Det är det senaste tillskottet från den italienska båtbyggaren Arcadia Yachts. Volvo Penta och Arcadia Yachts har samarbetat under ett antal år, vilket gett dem en unik förståelse för varandras produkter och filosofier och därmed en möjlighet att få ut mesta möjliga av den färdiga båten.

Oöverträffad effektivitet
Med styrbara drivenheter och framåtriktade, dubbla motroterande propellrar ger IPS-systemet upp till 30 procent lägre bränsleförbrukning och 20 procent högre topphastighet jämfört med traditionella axelinstallationer i 85–90-fotssegmentet.

– Kombinationen av Arcadias unika halvplanade konstruktion med glasfiberskrov och Volvo Pentas IPS är perfekt för att skapa en bränsleeffektiv yacht, förklarar De Camillis.

Millimeterprecision 
– När det gäller manövrerbarhet är Sherpa XL ett av de bästa fartygen i sin klass som jag har varit kapten på, säger De Camillis. – Med joysticken kan jag göra exakta rörelser i trånga småbåtshamnar med millimeterprecision. När man ska lägga till en båt av den här storleken under svåra förhållanden – och ägarna kollar in varje rörelse man gör – är precisionen hos IPS en stor fördel.

Ökad komfort
Tack vare att avgaserna släpps ut genom drivenheten, att vibrationsnivåerna hos de motroterande propellrarna är låga och att fjädringen är så effektiv har vibrations- och bullernivåerna reducerats avsevärt – med upp till 50 procent – vilket ökar komforten ombord för passagerare och besättning.

Dessutom förbättras komforten ytterligare av den kompakta utformningen av IPS-installationen, som ger ett mindre maskinrum, vilket i sin tur resulterar i betydligt mer användbart utrymme ombord. – I den här yachten har besättningen verkligen det bekvämt, säger De Camillis. – Det faktum att IPS är så kompakt gör att det finns mer plats för hytter.

Arcadia Sherpa XL och Volvo Penta IPS är en perfekt matchning som inte har gått obemärkt förbi. Vid årets Cannes Yachting Festival – där den först lanserades – vann Sherpa XL priset för bästa innovation. Nu visas den upp i Monaco.

Hör Mario berätta mer om den imponerande yachten i den här videon >

Ladda ned högupplöst bild >

För mer information, kontakta:

Jennifer Humphrey
Brand, Communication and Marketing
AB Volvo Penta
Tel: int +46 (0) 31 323 30 55
E-post: jennifer.humphrey@volvo.com

Relaterade nyheter

Volvo Penta IPS bidrar till Lexuslyx i båtvärlden

Volvo Penta IPS (Inboard Performance System) hjälper det exklusiva bilmärket Lexus att ge sig ut på sjön.

...

Volvo Penta och Fountaine-Pajot presenterar en eldriven segelkatamaran i Cannes

Med den eldrivna segelkatamaranen i konceptutförande visar Volvo Penta och Fountaine-Pajot upp en svårslagen natur- och båtupplevelse vid Cannes Yachting Festival 2019.

...

Amer 94 blir den största superyachten med Volvo Penta Easy Connect

Den italienska båtbyggaren Amer Yachts har installerat Volvo Penta Easy Connect i sin 94-fots superyacht D'aria, som därmed blir den största yachten som anslutits till appen. Under Cannes Yachting Festival får kunder möjlighet att uppleva båten ...