Volvo Penta och Fountaine-Pajot presenterar en eldriven segelkatamaran i Cannes

Med den eldrivna segelkatamaranen i konceptutförande visar Volvo Penta och Fountaine-Pajot upp en svårslagen natur- och båtupplevelse vid Cannes Yachting Festival 2019.

Cannes Yachting Festival utgör scenen när Volvo Penta presenterar en ny version av sitt Saildrive-system – en eldriven Saildrive-prototyp. Initiativet är ett samarbete med båtbyggarpartnern Fountaine Pajot och ger en slutprodukt med högsta ombordkomfort – en i det närmaste ljudlös drift, låga vibrationsnivåer och tyst förtöjning. En dubbelinstallation av den elektriska prototypen har monterats på en Lucia 40-katamaran.  

En ny kundupplevelse

Lanseringen av den elektriska prototypen ligger rätt i tiden, när intresset för utsläppsfri drift är på topp och elektromobilitetstekniken mognat. Volvo Penta presenterar inte bara ett elektriskt drivsystem utan har tagit ett helhetsgrepp på hela systemet. Ett nära samarbete med Fountaine-Pajot har varit en förutsättning för att förstå kundens användningsmönster för hela båten. Den elektriska prototypen baseras på Fountaine-Pajots omfattande databas om kundernas användning, vilket gjort att man exakt kunnat definiera körcyklerna för ett brett spektrum av användarprofiler.

– Feedbacken om kundanvändning från Fountaine-Pajot har varit avgörande för utformningen av elsystemet, säger Peter Granqvist, Chief Technology Officer på Volvo Penta. – Med identifierade användarprofiler kan vi mer exakt förutsäga aspekter av systemet som batteriets livslängd, vilket i sin tur ger mer sinnesro för användare och kaptener.

Beprövad design ger mer kraft och högre vridmoment

Tekniken bakom den eldrivna Saildrive bygger på Volvokoncernens beprövade konstruktioner för elektromobilitet – och många komponenter är gemensamma. Litiumjonbatterierna driver en elmotor, som i sin tur driver Saildrive-propellern. Systemet erbjuder mer kraft och vridmoment vid låga hastigheter jämfört med en likvärdig dieselmotor.

Faciliteterna ombord, exempelvis luftkonditionering, kan drivas från systemets batteripaket – alltså ge tyst drift i upp till 12 timmar. Detta ger inte bara en ännu mer njutbar naturupplevelse, utan också möjlighet till en god natts sömn.

Beroende på hastighet och sjöförhållanden har tekniken potential för upp till fyra timmar/20 sjömil av utsläppsfri, eldriven körning, vilket är perfekt när man kör i känsliga miljöer eller områden med andra begränsningar. Ett mer typiskt scenario skulle vara att använda eldrivna Saildrive för att manövrera in och ut ur hamnar och för att driva ”hotellutrustning” (faciliteter ombord som luftkonditionering).

Avancerat elektroniskt användargränssnitt

Som en del av helhetssynen på systemet har Volvo Pentas EVC2 (Electronic Vessel Control 2) anpassats för en Saildrive-tillämpning. I detta ingår Volvo Pentas senaste kontroller och ett nytt förargränssnitt som hanterar navigering och batteriövervakning.

– Att introducera en övervaknings- och navigeringsdisplay som är integrerad med informationen från den elektriska drivlinan skulle ge segelbåtsägarna förbättrad funktionalitet, enklare drift samt enkel och säker manövrering i hamnar eller marinor, fortsätter Granqvist.

Vill ha feedback från branschen i ett tidigt skede

– Vi är mycket glada över att få lansera konceptet vid årets Cannes Yachting Festival, säger Björn Ingemanson, vd för Volvo Penta. – Vi visar upp systemet på vattnet eftersom vi gärna vill ha feedback från både användare och båtbyggare. Det här är det senaste exemplet på att Volvo Penta samlar in feedback från marknaden i ett tidigt skede i utvecklingsarbetet, så att vi kan ifrågasätta våra antaganden och finjustera produktegenskaperna.  

– Partnerskapet med Volvo Penta belyser värdet och fördelarna med elektromobilitet för våra kunder, sade Romain Motteau, Deputy CEO för Fountaine Pajot Group. – Att glida fram på vattnet helt ljudlöst är en fantastisk upplevelse, och det är imponerande att se kraften som frigörs i denna motor i långsamma hastigheter. Vi tror att kunderna kommer att gilla vad de ser i Cannes och att de så småningom ska vilja utforska systemets potential i sina egna båtupplevelser.

Tekniska specifikationer för demobåten Lucia 40:

  • Tyst förtöjning i upp till 12 timmar med batterikraft (t.ex. ingen generatordrift för att driva luftkonditioneringen).
  • Exakt manövrering i låg hastighet med högt vridmoment/hög tryckkraft.
  • Elektrisk framdrivning 2x15 kW:
    • Räckvidd vid eldrift ca 27 NM @ 5 knop och 17 NM@6 knop.
    • Toppfart 8 knop, max 1 timme.
    • 2x5 kW-laddare.
    • Generatoraggregat 2x7,2 kW.
  • Batterier 2x20 kWh, laddningstid 3 h.
  • Definierade körcykelscenarier (t.ex. charter en vecka, en halv vecka eller en helg).
  • Volvo Pentas senaste Electronic Vessel Control-system, EVC2, kombinerat med ett unikt gränssnitt för elektrisk framdrivning i Glass Cockpit System.

Vill du se mer? Se videon här >

Ladda ned högupplöst bild av Fountaine-Pajots segelkatamaran >
Ladda ned högupplöst bild av segelbåtsdrevet >

För mer information, kontakta:

Jennifer Humphrey

Brand, Communication & Marketing
AB Volvo Penta
Tel: int +46 (0) 31 323 30 55
E-post: jennifer.humphrey@volvo.com

Relaterade nyheter